Красимир Димовски получи Националната литературна награда за български роман на годината „13 века България“ 2025 за „Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П“
Красимир Димовски е журналист, който дълги години работи във в-к „Марица“. В продължение на две десетилетия е автор на всекидневна рубрика с карикатури в изданието, за която през 1997 получава наградата за журналистика „Пловдив“. Има и две самостоятелни изложби с карикатури. Той пише поезия, разкази, новели.
С романът „Тезеят в своя лабиринт. Дневникът на една П“ (2024) на Издателска къща „Хермес“ той за първи път участва в конкурса за Националната литературна награда за български роман на годината „13 века България“ 2025, наред с още 32 романа и беше отличен от журито.
На официалната церемония по връчването на наградата в Софийска градска художествена галерия изпълнителният директор на НДФ „13 века България“ – Бисера Йосифова, обяви заглавието на наградения роман, а заместник-министърът на културата Георги Султанов, връчи наградата на Красимир Димовски и го поздрави за приноса му към съвременната българска литература.
Красимир Димовски отговори на въпроси специално за „Неразказани истории“:
Едно дете, което имаше шанса да се роди и изживее първите 11 години от живота си сред малкото човечество между Могила и Могилчица. Енергията, акумулирана през това кратко време, ме захранва до днес – моите въображения, чувствеността на сетивата, усета за цветове и усета за думи.
Детството е родина на човечеството, а енергията от родината е най-първа и най-силна. Тя дава и посоката, която следвам и сега. Както казва Пикасо: Като дете вече можех да рисувам като Рафаело, а сега цял живот се мъча да рисувам като дете.
Много стойностен, винаги с изключително подбрано жури, и, да ви призная – с изключителен ефект. Смисълът на една голяма награда, каквато безспорно е Романът на годината, е да събуди любопитството на широк кръг читатели и книгата да се прочете от повече хора.
Само две седмици след отличието, „Тезеят в своя лабиринт“ вече има второ издание. А литературното турне из страната преминава при засилен интерес.
Тази година номинираните книги са много силни, без изключение – препоръчвам на всеки да ги прочете.
Вдъхновението е едно особено състояние да духа. То не може да бъде извикано насила, само трябва да те навести. Или по точно – ти да вървиш към него, а то – към теб, и да се срещнете някъде под звездното небе на Кант. Тогава писането потръгва.
А конкретно за романа – идеята се роди от един образ. Когато живеех сред малкото човечество, често срещах един особняк – много силен мъж, самотник, обитаваше къщичка в покрайнините на селото, той не можеше да чете и пише, но имаше остър ум и умееше да разказва истории. Децата често се събирахме около него.
Този образ ме навести преди четири-пет години по странен начин: Замислях роман, в който главният герой е интелектуалец – професор по литература, който се отдава на рисуване, но нещо все не потръгваше. И една нощ този особняк от детството изведнъж се изправи пред мен, дойде направо с името си – Тезеят. Тогава ме озари еретичната идея да прокарам замисленото не през образа на интелектуалеца, а през този на неукия мъж – тоест, да не поемам по утъпкания път, а през стърнищата на неизвестното. Не знам как се реших на този риск. Но дойде и Пагане, събитията придобиха цвят, почнаха да зреят, да ме водят самите те… И така след години се появи „Тезеят в своя лабиринт“.
Стремя се да пиша така, че горният, епидермалният пласт на повествованието да увлича читателя, да разгръща той страниците с интерес и любопитство. А отдолу да са другите пластове – втори, трети, четвърти, пети – и всеки читател да достига до там, докъдето са възможностите му, възприятията, чувствеността. Не е беда, ако премине само през първия пласт, но е наслада, ако проникне до четвърти, пети…
Иржи Менцел казва, цитирам по памет: Майка ми беше шивачка, а баща ми – интелектуалец и аз правя филмите така, че да се разбират от майка ми, но да не се срамувам от баща ми.
Не бих могъл да го кажа по-добре.
Ако има формула за създаване на роман, тогава трябва да има и формула, по която е създаден човека. Ще ви разкажа един виц: Когато Айнщайн се явил пред Господ, помолил да му даде формулата за създаване на човека. Господ взел да търси из джобовете, накрая измъкнал едно измачкано листче и му го дал. Айнщайн погледнал формулата и възкликнал: А, че тя е сгрешена…
Та така, няма формула за писане на роман, няма – и за човека. А и да има, ще е грешна.
Курсовете по творческо писане, например, са ценни, защото създават добри читатели. Но не си мислете, че могат да създадат писатели.
Несвободен писател е оксиморон. Няма такъв нито у нас, нито по света. Може ли въображението да не бъде свободно? Да има граници, някой да го определя, наставлява и подчинява… Писателят е свободен и при най-свирепите диктатури. Може да му забранят да издава, да публикува, книгите му да се изгарят, да го вкарат в затвора или да прогонят в чужбина – ставало е в историята, става и днес. Но писането е свобода. Този, който се самоцензурира, съобразява, ограничава е просто друг вид писач.
Засега и книгата с 13 невръстни разказа „Момичето, което предсказваше миналото“, и трите новели за яростта и любовта в „Ловецът на русалки“ и романът „Тезеят в своя лабиринт“ са свързани с малкото човечество между Могила и Могилчица. Това всъщност е една стилистична, тематична трилогия. Не съм сигурен дали ще я продължа. Но на хоризонта винаги има нови идеи, въпросът е да продължиш да плаваш натам.
Човешкото тяло е съставено от до 72% вода, но въпреки това физически видимо е плътно. Мисля си, че човешката направа е такава – душата е до 72%, макар че в битността изглеждаме плътни. Духовното го има във всеки, въпросът е на изразяване. А това зависи от образованието, възпитанието, четенето на книги…
В наше време неграмотността, в най-свирепия смисъл на тази дума, взима застрашителни размери. Така е, но в историята е имало подобни периоди. Духовността винаги оцелява, винаги надделява, а и няма как да бъде иначе, защото, ако изчезне, на планетата ще остане само един биологичен вид, който може да се вози и в мерцедеси, но няма да има общо с човека.
Винаги е имало една голяма група хора, които не четат, и една по-малка – която чете. На за разлика от времето на социализма, читателят днес имат достъп до неизброимо повече заглавия от цял свят, така че логично става все по-взискателен. А това е радващ, оптимистичен процес.
Вероятно ще започна да трупам материал за един роман, като част от него ще бъде свързан с нашите войски в Беломорието през втората световна война. Татко искаше да го напише. Това е мой дълг към него.
Смисълът е не толкова в конкретната мечта, колкото в пътя към нея, в самият процес. Пак ще цитирам Пикасо, който казва: Не е вярно, че хората спират да мечтаят, защото остаряват, те остаряват, защото спират да мечтаят.
Ще го има, докато има и българи. Защото романът, и да е световен, винаги тръгва от някое родно Макондо. Имаме уникалния шанс да живеем навсякъде из Европейския съюз, да бъдем граждани на света, но в писането енергията, за която вече споменах, идва от малкия свят, на който си се появил. Тя носи специфичния цвят и мирис, които отличават един балканец от парижанин, да речем. Без тази физиономичност ще има някакъв „интернационален“ текст, който, поне на мен, не ми допада.
Нека първо напиша нещо, за което да преценя, че би могло да се бори за тази голяма награда. Тогава – да, с удоволствие.
Смисълът е да се стремим към рая и никога да не го достигнем.
В „Тезеят в своя лабиринт“ героят достига до извода, че щастието е като оргазма – трае секунди, независимо какво го е породило. И това е добре, защото ние не сме пригодени да издържим на по-голяма продължителност. Така мисли Тезеят.
Напълно съм съгласен с него.
О, те са няколко на брой, но ще ви отговоря така: Веднъж имах неблагоразумието да ги изброя и то по азбучен ред, но просто забравих едно име… Това име не ми говори и до днес. А аз държа да си говоря с романистите, дори и с мъртвите.
Въпросите зададе Теодора Банковска
6 юни 2025 г.