Всеки понеделник на сайта на НДФ “13 века България“ представяме по един от шестимата номинирани за Националната награда за млад талант в изкуството и науката
Текст и интервю: Магдалена Гигова
„В момента действам активно към приключване на докторантурата ми, като към средата на септември предстои външната защита на труда. Останалите неща са малко встрани, тъй като не ми остава време. Надявам се през август месец да имам повече свобода на действие и да се отдам на творчество“, каза специално за сайта на НДФ „13 века България“ Деница Тодорова. Тя е една от шестимата номинирани за Националната награда за млад талант в изкуството и науката, създадена и организирана от Фонда.
Младата дама се занимава с гореща обработка на художествено стъкло. Тя е бакалавър в специалността „Живопис“ от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Магистър по „Дизайн на стъкло“, Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“.
Докторант в катедра „Стенопис“ на Факултета по изобразителни изкуства на същото учебно заведение. Деница има многобройни участия в международни и национални изложби, пленери и фестивали. Специализирала е през 2019 година в ателието по стъкло на Барбара Зехнер, Фюрстензел, Германия по Европейската програма за образование, обучение, младеж и спорт „Еразъм+“.
В няколко поредни понеделници НДФ „13 века България“ представя на сайта всеки един от шестимата претенденти за престижното отличие.
Пък вие, ако решите да подкрепите дарованията, можете да се включите в дарителската кампания, организирана от Фонда https://fund13veka.bg/talant/
В конкурса, който се провежда за първи път, участваха само българи до 35 години с иновативни постижения в науката или изкуството. Задължително условие бе през 2019 претендентите за приза и петте хиляди лева (с които победителят да покрие разходи по обучението си), да са приети за следдипломна квалификация в акредитирани висши учебни заведения на територията на Европа, без България.
Както всички номинирани, и Деница Тодорова отговори откровено на въпросите на сайта.
Ако трябва да разкриете вълшебството на стъклото в няколко думи, какво бихте казали?
– За мен стъклото е необикновен материал, притежаващ енергия, която граничи със сакралното. Дава ми възможност да изразя въображение и сетивност, както и да съчетая похватите на живописта и скулптурата в него.
Предоставя широк спектър от изразни възможности, които варират от една в друга крайност – може да е крехко или изключително здраво, да абсорбира светлина, но и да я пречупва, да бъде кристално прозрачно или плътно по цветност, да е двуизмерно или триизмерно.
Превръщането на безформената маса в художествено произведение ли ви привлича в горещата обработка на художествено стъкло?
– Самият процес е уникален и предизвиква изследване върху възможностите на материала. Точно превръщането на безформена маса стъкло в художествено произведение ме привлича, тъй като отстрани процесът прилича на игра, а всъщност е много сложен.
Специализацията в ателието по стъкло на Барбара Зехнер, Фюрстензел, Германия, как повлия на творчеството ви?
– Тази специализация ми донесе много позитиви, обогатих знанията си, научих нови техники в горещата обработка, създадох няколко нови произведения и добри контакти в областта.
Мнозина смятат, че горещата обработка на стъклото е опасно занимание. Преувеличено ли е това мнение или тъкмо в трудностите е тръпката?
– В никакъв случай не е преувеличено, най-малкото защото не всеки издържа на високите температури и динамика, които изисква процесът на гореща обработка. В същото време, един път престрашиш ли се, въпросната тръпка от това докъде може да стигнеш е много зареждаща.