Текст и видео: Магдалена Гигова
Връчването на наградата на името на художника Анастас Стайков бе белязано от две годишнини – 115 г. от рождението на патрона на призовете и за 30-и пореден път отличаване на зрелостници от Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов“ в Пловдив.
Най-добрите ученици от специалностите „Живопис“, „Иконопис“ и „Скулптура“, „Стенопис“ и „Рекламна графика“ получиха грамоти, книги и парични награди от Слава Иванова, изпълнителен директор на Националния дарителски фонд „13 века България“.
Поради усложнената епидемиологична обстановка част от тържеството премина в двора на училището. Там бяха раздадени дипломите за завършено средно образование при спазен ритуал със знаменосци, издигането на българския флаг и емоционално сбогуване на класните ръководители с учениците им.
После официално облечените зрелостници си сложиха маските, за да присъстват на награждаването в залата на гимназията и да изгледат филм за живота на Анастас Стайков, създаден от техни съученици.
„Бъдете здрави, бъдете силни, бъдете верни на себе си, бъдете целеустремени и нека изкуството бъде винаги с вас“, обърна се към присъстващите изпълнителният директор на фонд „13 века България“ Слава Иванова.
Дарителската партида към Фонда се поддържа от дъщерята на художника – д-р Мария Стайкова, един от най-добрите специалисти в света по автоимунните заболявания. Тя от години работи в Австралия в Института за медицински изследвания „Джон Къртън“ към националния университет в Канбера.
Анастас Стайков е първият родопски художник с академично образование, специализирал и във френската „Академи Жулиен” в Париж. Роден в Смолян, през целия си живот той живее в Пловдив.
За сюжетите му са характерни родопският бит и пейзажи. Участва във всички изложби на Дружеството на южнобългарските художници, има самостоятелни експозиции в София, Пловдив и Смолян.
През 1958 година творецът преживява тежък емоционален срив. Монументалната му картина „Мома се с рода прощава“ или „Родопска сватба“ е посрещната на нож от тогавашната идеологическа критика, понеже бракосъчетанието е между християнин и мюсюлманка. А и според изкуствоведите 80-те детайлни образа в платното са далеч от социалистическия реализъм. Интересът към картината е нечуван: 35000 души плащат вход, за да я видят в Градската художествена галерия.
В същото време, тя предизвиква и най-голямата дискусия в Съюза на българските художници. В периодичния печат излизат над 30 статии по адрес автора. Този раздухван „скандал” поставя началото на дълбока криза в развитието на художника.
Десетилетия по-късно, благодарение на НДФ „13 века България“, платното, което се е въргаляло из складовете, е реставрирано и дарено на Смолянската художествена галерия.
През 1988 г. със спомоществователството и по волята на наследниците на художника Анастас Стайков в НДФ „13 века България“ е създадена дарителска партида за награда на негово име. До ден днешен тя се поддържа от дъщерята на твореца Мария Стойкова.
А ето и имената на носителите на наградата „Анастас Стайков“ за 2020: